keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

Kouvolan lausunto vähentää työpaikkoja

Kouvola on yritysilmapiirin mittareissa yksi huonoimmista kaupungeista. Kaupungin etu olisi edistää alueen elinvoimaa parantamalla yhdistysten ja yritysten toimintamahdollisuuksia.

Utissa toimii Suomen suurin laskuvarjokerho, Skydive Finland ry.  Jäseniä sillä on noin 900 ja hyppysuorituksia vuosittain noin 14 000.  Hyppytoimintaa Utissa on ollut Utin Laskuvarjokerhon perustamisesta eli vuodesta 1963 lähtien. Hyppääjien ikähaarukka on 15-73 vuotta.

Laskuvarjokerho työllistää noin 6-10 nuorta henkilöä.

Laskuvarjokerho on yksi tärkeimmistä elinvoimaa ja rahaa alueellemme tuovista yhdistyksistä. Kouvola saa laskuvarjokerhon toiminnan ansiosta ilmaista mainosta ja positiivista näkyvyyttä niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Utissa järjestetään useita tapahtumia, joihin osallistuu hyppääjiä aina Uudesta-Seelannista, Australiasta ja USA:sta asti. Pääsääntöisesti osallistujien perheenjäsenet tulevat mukaan. He kaikki asuvat tapahtuman aikana Kouvolassa ja käyttävät palveluja laajasti alueellamme, tuoden elinvoimaa ja rahaa.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto rajoitti 15.6.2017 tekemällään päätöksellä laskuvarjohyppylentojen määrää merkittävästi. Vuotuinen raja asetettiin 1100 hyppylentoon ja kesäajalle toiminta-aikaa rajoitettiin ankarasti. Rajoitukset ovat hyppytoiminnan kannalta erittäin ongelmallisia. Rajoitukset ovat Kouvolan kaupunginhallituksen 2016 antaman lausunnon seurausta.

Itse jätin lausuntoon eriävän mielipiteen. Kaupunginhallituksen näkemys oli melukuorman vähentäminen ensisijaisesti harrastustoiminnan rajoittamisella. Kouvola antoi taas kerran lausunnon, jonka seurauksena menetämme työpaikkoja ja elinvoimaa.

Vuonna 2016 valmistuneet toimitilat  tekevät Utista kotimaan suurimman ja nykyaikaisimman laskuvarjohyppykeskuksen.
Vuonna 2016 valmistuneet toimitilat  tekevät Utista kotimaan suurimman ja nykyaikaisimman laskuvarjohyppykeskuksen.

Rajoitukset eivät koske moottorikoneita, jotka voivat lentää laskuja ja nousuja rajoittamattomasti. Helikopterilentoihin ei kaupungin esitys ehdottanut rajoituksia, vaikka niiden meluhaitat ovat moninkertaisia laskuvarjotoimintaan verrattuna. Kouvolan kaupunginhallituksen lausunto vähentää työpaikkoja sekä elinvoimaa Kouvolassa.

Pekka Korpivaaran kirjoitus KS 26.6.2017

Linki: AVI:n päätös löytyy tästä
Linki: Kouvolan kaupungin lausunto ja Pekka Korpivaaran eriävä mielipide löytyy tästä
Linki: Kouvolan Sanomien uutinen 23.6.2017 "Utin lentokentän ympäristölupa tiukentaa määräyksiä laskuvarjohyppäämisen suhteen