Pekka Korpivaara Rauman Sataman laajennus projektiin liittyen 28.9.2019 otettu kuva. |
Kymen Sanomat kysyi maakuntahallituksen jäseniltä seuraavat kysymykset:
1| Mitä arvelet Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen esityksestä? Kuuluuko maakuntajohtajan olla aloitteellinen?
2| Mikä suunta on maakuntayhteistyössä mielenkiintoisin?
3| Toimiiko Kymenlaakson sisäinen yhteistyö?
4| Anna kouluarvosana nykyisen Kymenlaakson maakunnan sisäiselle yhteistyökyvylle.
2| Mikä suunta on maakuntayhteistyössä mielenkiintoisin?
3| Toimiiko Kymenlaakson sisäinen yhteistyö?
4| Anna kouluarvosana nykyisen Kymenlaakson maakunnan sisäiselle yhteistyökyvylle.
Pekka Korpivaara, Kouvola vastaukset
1 Ehdotus on erittäin huono. Maakuntien yhdistämisellä ei ole saavutettavissa mitään hyötyjä, pelkästään haittoja. Matti Viialaisen esitys kumpuaa suuruuden ideologiasta, jossa kuvitellaan ison organisaation ja alueen ratkaisevan kaikki ongelmat. — Sitä paitsi maakuntajohtajan tehtäviin ei kuulu aktiivinen politiikan tekeminen. Maakuntajohtajan tehtäviin kuuluu johtaa maakunnan hallintoa, taloudenhoitoa ja asioiden valmistelu maakuntahallituksen käsiteltäväksi.
2 Kouvolalla ja Kotkalla ei ole kovin paljon saatavaa Etelä-Karjalan, eikä varsinkaan Etelä-Savon suunnalta. Kotkalla on E18-moottoritie suoraan Helsinkiin noin tunnin ajomatkan päässä. Kouvolasta on hyvät rautatie- ja maantieyhteydet niin Lahteen kuin Helsingin suuntaan, jonne Kouvolan työmatkaliikenne suuntautuu.
— Kymenlaakson liiton yhteistyö niin Päijät-Hämeen suuntaan kuin Uudellemaalle on toiminut mallikkaasti. Nykyisin uusi yhteistyön suunta avaa meille mahdollisuuden vaikuttaa paremmin valtakunnan tasolla maakuntamme asioihin. Liittoutumalla vahvan Uudenmaan ja Päijät-Hämeen kanssa saisimme valtakunnallisesti 67 kansanedustajan voiman.
3 Nykyinen ongelma on maakunnan poolisuus. On kaksi tasavahvaa aluetta, Etelä-Kymenlaakso ja Pohjois-Kymenlaakso. Yhteistyössä on kaikissa organisaatioissa ongelmia: mitä suurempi organisaatio sen suuremmat ongelmat.
— Maakunta on hyvin toimiva muuten, paitsi sairaanhoidon ja sotepalveluiden osalta, joiden yhdistäminen on ollut katastrofi niin saatavuuden kuin kustannuksien osalta.
4 Annan 8+. Kymsoten osalta 4.
Vastaukset Pekka Korpivaara, Kouvola (kok)
Vastaukseni Kymen Sanomille kokonaisuudessaaan ja lyhentämättöminä.
1. Etelä-Karjalan maakuntajohtaja
Matti Viialainen on ollut kovin aloitteellinen kolmen maakunnan,
Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Etelä-Savon yhdistämiseksi suurmaakunnaksi.
Mitä arvelet tästä esityksestä?
Esitys on erittäin huono. Maakuntien yhdistämisellä ei ole
saavutettavissa mitään hyötyjä, pelkästään haittoja.
Matti Viialaisen esitys kumpuaa suuruuden ideologiasta,
jossa kuvitellaan ison organisaation ja alueen ratkaisevan kaikki ongelmat.
Esitys yhdistää erilaiset ja taustaiset maakunnat yhdeksi isoksi maakunnaksi edustaa
vanhaa bresneviläistä ajatusmallia, jossa kaikki iso on suurta, kaunista ja
tehokasta, vähän kuin entisessä Neuvostoliitossa.
Kuuluuko mielestäsi
maakuntajohtajan virkamiehenä olla tavallaan aktiivinen uuden ratkaisun etsijä?
Maakuntajohtajan tehtäviin ei kuulu aktiivinen politiikan
tekeminen. Maakuntajohtajan tehtäviin kuuluu johtaa maakunnan hallintoa,
taloudenhoitoa ja asioiden valmistelusta maakuntahallituksen käsiteltäväksi.
Rooli‐ ja työnjako poliittisen johdon kanssa on minusta menneet Matti
Viialaisella sekaisin.
2. Mikäli maakuntien
yhdistämistä mietitään, mikä suunta olisi näkemyksesi mukaan mielenkiintoisin?
Kouvolan valtuutettujen ryhmä kirjoitti Kouvolan Sanomissa 20.9. (mielipide),
että maakunnan rajojen mukaisesti kaikki suunnat Uusimaa, Päijät-Häme,
Etelä-Savo ja Etelä-Karjan olisivat vaihtoehtoja.
Kouvolalla ja Kotkalla ei ole kovin paljon saatavaa
Etelä-Karjalan, eikä varsinkaan Etelä-Savon suunnalta. Kotkalla on
E18-moottoritie suoraan Helsinkiin noin tunnin ajomatkan päässä. Kouvolasta on
hyvät rautatie- ja maantieyhteydet niin Lahteen kuin Helsingin suuntaan, jonne
Kouvolan työmatkaliikenne suuntautuu. Kymenlaaksosta ei käydä töissä
Etelä-Savossa eikä Etelä-Karjalassa.
Nuoret edustajamme ovat lähteneet (KS 19.9) Matti Viialaisen
ehdotuksen takuumiehiksi ajamaan Kymenlaaksoa Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan
kanssa yhteen! Suunta, jota edustajamme ehdottavat on huonoin mahdollinen ja
olisi katastrofi niin Kotkan kuin Kouvolan kannalta.
Kymenlaaksossa liitto on viime vuosina vaihtanut
politiikkansa suunnan pois nimenomaan Etelä-Savosta ja Etelä -Karjalasta ja
asettanut Kymenlaakson poliittisen/maakunnallisen yhteistyön suunnaksi
Etelä-Suomen ja Päijät-Hämeen. Tästä on kaikilla maakuntaliiton hallituksen
jäsenillä yhteinen näkemys. Edustamme siis uuta suuntausta, emme kirjoituksessa
ehdotettua vanhaa suuntaa.
Vaihtoehtoina vain Uusimaa ja Päijät-Häme ovat realismia ja
yhteistyötä niiden kanssa on syytä lisätä.
Etelä-Savo on huonoin mahdollinen yhteistyön suunta. Etelä-Savo
menetti viime vuonna väestöstään 2 554 henkeä. Väestökadossa vauhti oli
suurempaa kuin missään muussa Suomen maakunnassa. Luvuissa yhdistyvät suuri
kuolleisuus, alhainen syntyvyys ja koko ajan kiihtynyt muuttotappio, jonka
osalta Etelä-Savo oli Suomen synkin alue.
Mitähän intressiä Etelä-Savolla on Kymenlaakson suuntaan?
Kymenlaakson liiton yhteistyö niin Päijät-Hämeen suuntaa kuin Uudellemaalle on
toiminut mallikkaasti. Nykyisen uusi
yhteistyön suunta avaa meille mahdollisuuden vaikuttaa paremmin valtakunnan
tasolla maakuntamme asioihin. Liittoutumalla vahvan Uudenmaan ja Päijät-Hämeen
kanssa saamme valtakunnallisesti 67 kansanedustajan voiman. Ehdotettu suuntaus
toisi meille 32 kansanedustajan voiman eli alle puolet nykyisestä.
3 Minkä kouluarvosanan
annat nykyiselle Kymenlaakson maakunnalle yhteistyön, kehityshankkeiden ja
tavoitteiden näkökulmasta? Eli miten toimiva maakunta on?
Nykyinen maakunnan ongelma on maakunnan dipolisuus.
Maakunnassa on kaksi tasavahvaa aluetta, Etelä-Kymenlaakso ja Pohjois-Kymenlaakso.
Yhteistyössä on kaikissa organisaatioissa ongelmia, mitä suurempi organisaatio
sen suuremmat ongelmat. Maakunnan kehityshankkeissa yhteistyö on pelannut jopa
hienosti, koska moni hanke tukee niin Etelä- kuin Pohjois-Kymenlaaksoa, esim. rata-
ja ratapihahankkeet Kouvolan ja Kotkan välillä, tiehankkeet yms.
Pyhtään lentokentän osalta Pohjois-Kymenlaakson edustajat tukivat hanketta jopa laajemmin kuin Etelä-Kymenlaakson edustajat, jotka näkivät lentokenttän kilpailevana lentokenttänä eikä elinvoimaa lisäävänä hankkeena. Etelä-Kymenlaakson edustajat näkivät kentän Kymin lentokentän kilpailijana ja olivat siten enemminkin hankkeen ”jarrumiehinä”. Tavoitteina tulisi aina olla koko maakunnan etu, tässä on mielestäni melko hyvin onnistuttu.
Pyhtään lentokentän osalta Pohjois-Kymenlaakson edustajat tukivat hanketta jopa laajemmin kuin Etelä-Kymenlaakson edustajat, jotka näkivät lentokenttän kilpailevana lentokenttänä eikä elinvoimaa lisäävänä hankkeena. Etelä-Kymenlaakson edustajat näkivät kentän Kymin lentokentän kilpailijana ja olivat siten enemminkin hankkeen ”jarrumiehinä”. Tavoitteina tulisi aina olla koko maakunnan etu, tässä on mielestäni melko hyvin onnistuttu.
Kouluarvosana antaisin yhteistyön, kehityshankkeiden ja
tavoitteiden näkökulmasta 8+. Maakunta on hyvin toimiva muuten, paitsi
sairaanhoidon ja sotepalvelujen osalta, joiden yhdistäminen on ollut katastrofi
niin saatavauuden kuin kustannuksien osalta. Kymsoten osalta antaisin
arvosanaksi neljä perinteisellä kouluasteikolla. Kymsote on epäonnistunut
jokaisessa lupauksessaan, mikään asetetuista tavoitteista ei ole onnistunut!
Pekka Korpivaara
maakuntahallituksen jäsen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti