Moni kouvolalainen
ihmettelee, mihin tarvitsemme Kouvola-Porvoo-Helsinki välille uutta
ratalinjausta? Kouvola sitä ei välttämättä tarvitse, mutta koko Suomen
kannalta se olisi järkevä ja taloudellisesti kannattava hanke.
KS 26.4.2018 |
Pekka Korpivaaran lukijakirjoitus KS 26.4.2018
Nopeammasta radasta
hyötyisivät niin Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Kainuun, Etelä-Karjalan kuin
Pohjois-Karjalan maakunnat ja kaupungit eli lähes puoli Suomea ja lisäksi
Porvoon ja muut Itä-Uudenmaan kunnat. Raideyhteyden Kouvola-Porvoo on
järkevintä rakentaa ennen Kotkan rantarataa, koska selvitysten perusteella
radan kannattavuus on parempi, reitti palvelee suurempaa asukasmäärää, junien
vaihtotyö onnistuu käytännössä vain Kouvolassa ja alueemme kautta kulkee pääosa
Suomen tavaraliikenteestä.
Tavaraliikenne radoilla on kannattavaa toimintaa ja
luo työpaikkoja toisin kuin yleensä matkustajaliikenne, jota Kotkan rantarata
pääsääntöisesti palvelisi.
Kouvolan tulisi tehdä
maakuntaliittojen ja alueiden kaupunkien kanssa esitys ministeriöön
hankeselvityksen aloittamisesta Kouvola-Porvoo-Helsinki-Vantaan lentokentän
välisen ratayhteyden rakentamiseksi. Helsingin keskustasta Pasilan kautta
kulkevaa kaukoliikenteen raideyhteyden (lentorata) suunnitelmia päivitetään jo
täyttä häkää Liikennevirastossa. Nyt on aika nostaa tämä ratahanke Kouvolan
edunvalvonnan kärkeen.
Uudelle ratayhteydelle olisi mahdollista hakea merkittävää EU-rahoitusta.
EU on nostanut
raideyhteyksien kehittämisen Euroopan liikennehankkeiden ykkösluokkaan. EU:lla
on varattu rahoitusta liikenneyhteyksien kärkihankkeisiin vuosina 2014-2020
koko Euroopassa yhteensä 26 miljardia euroa. Ratahankkeen suunnitteluun voi
saada EU:lta jopa puolet rahoitusta, itse hankkeeseen 10 – 40 prosenttia.
Tämän ratayhteyden
suunnittelu on mahdollista saada jopa EU:n TEN-T-rahoituksen piiriin, sillä EU
tavoittelee nykyistä sujuvampia yhteyksiä Venäjän ja Euroopan välille. Rata
palvelisi kuitenkin myös paikallisesti useiden kuntien ja kaupunkien alueella
ja lyhentäisi junamatkan noin puoleen tuntiin Kouvolasta pääkaupunkiseudulle.
Valtion hankkeena
Kouvolalle ei tulisi kuluja, vaan pelkästään hyötyä. Ratayhteys liittäisi
Kouvolan osaksi pääkaupungin työssäkäyntialuetta. Radalla olisi myönteisiä
vaikutuksia alueemme työllisyyteen ja elinvoimaan.
Pekka KorpivaaraKaupunginvaltuutettu (kok), Kouvola
Kouvolan Sanomat uutisoi asiasta 3.5.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti