maanantai 11. kesäkuuta 2018

ALOITE HULEVESIEN IMEYTTÄMISEKSI MAASTOON JA HULVESIOHJELMAN LAATIMISEKSI KOUVOLAN KAUPUNGILLE 11.6.2018

Uutta hulevesiviemäröintiä Kouvolan Tornionmäessä. Tien alla on 30-50 metriä pelkkää soraa. Alueelle on suunniteltu ja rakennettu kallis ja turha hulevesiratkaisu,  joka ei edusta kestävää kehitystä. Katusuunnitelmaa laadittaessa tulisi turvata pohjaveden laatu ja muodostuminen imeyttämällä hulevedet maastoon aina, milloin  se suinkin on mahdollista.

Kouvolan kaupungin tulisi sitoutua edistämään kestävää kehitystä kaikessa toiminnassaan.  Yksi tärkeä tavoite kestävässä kehityksessä on suojata alueen pinta- ja pohjavesiä ja välttää turhien hulevesiviemäreiden ja pumppaamoiden rakentaminen.

Turhien hulevesijärjestelmien rakentaminen muuttaa merkittävästi veden luontaista kiertokulkua. Hulevesijärjestelmien myötä veden pidättyminen kasvillisuuteen ja imeytyminen maaperään vähenee ja nopea pintavalunta lisääntyy. Vesitasapainon muutos havaitaan kasvaneina rankkasateiden aiheuttamina hetkellisinä hulevesivirtaamina, jotka aiheuttavat tulvimista, eroosiota ja muutoksia purkuvesistöjen virtaamissa ja vedenkorkeuksissa. Turhat hulevesijärjestelmät muuttavat alueen vesitasapainoa ja kuivat jaksot lisääntyvät luonnollisilla virtausreiteillä ja pohjavedenpinnan taso laskee, mikä voi vaikeuttaa elinympäristöjen ja eläinten selviämistä. Hulevedet huuhtovat läpäisemättömiltä pinnoilta, kuten kaduilta, niille kertyneitä erilaisia epäpuhtauksia ja vesistöihin kulkeutuessaan epäpuhtaudet voivat heikentää mm. vesistöjen käyttökelpoisuutta.

Tornionmäen alueelle Kouvolan Soraskinpihalle on laadittu suunnitelmat uuden vesijohdon ja jätevesiviemärin rakentamiseksi sekä nykyisen vesijohdon ja jätevesiviemärin saneeraamiseksi. Alueelle rakennetaan samalla uusi hulevesiviemäri ja joka kiinteistön rajalle tonttihulevesiliitttymä, johon asetetaan tarkastusputki.

Kyseinen katu, kuten lähes koko Tornionmäki, on 30-50 metriä  paksun kuivan soraharjun päällä. Alueella ei käytännössä tarvita ollenkaan hulevesiliittymiä, vaan kaikki vedet voidaan imeyttää maaperään. Tämä onnistuu helposti, kun rakennetaan tie ylemmäksi kuin ympäröivä maasto. Vanhoilla Tornionmäen alueilla kiinteistöjen kuivatus perustuu yleensä avo-ojien käyttöön, mikä on täysin riittävä ratkaisu silloin, kun koko alue on vettä hyvin läpäisevän soraharjun päällä. Isossa osassa Tornionmäen aluetta ei tarvita edes avo-ojia (Äyräskatu yms).

Kouvolan kaupunki suosii suunnitteluratkaisuna yleensä reunakivellistä ”tieränniä” jossa tie pudotetaan alueen maastoa alemmaksi. Tämän takia on  myös pakko rakentaa alueelle turhaan hulevesijärjestelmä (esim. Lähdekaivontie), vaikka hulevedet voisi ja tulisi helposti ja turvallisesti imeyttää maastoon. Hulevesien pumppaaminen maksaa ja usein järjestelmät tukkeutuvat ja aiheuttavat silloin tulvia ja vahinkoja. 

Me allekirjoittaneet esitämme, että Kouvolan kaupunki laatii hulevesiohjelman Kouvolan kaupungille ja muuttaa jo nyt hyväksytyt suunnitelmansa siten, ettei turhia hulevesijärjestelmiä rakenneta alueille, joissa hulevedet voidaan helposti imeyttää maastoon. Katusuunnitelmaa laadittaessa tulee turvata pohjaveden laatu ja muodostuminen imeyttämällä hulevedet maastoon missä se suinkin on mahdollista. Tämä säästää sekä luontoa että veronmaksajien rahoja ja on osa kestävää kehitystä.

 Pekka Korpivaara (kok).



Oikealla kuva  Metsäpolulun tieltä. . Sadevedet ohjautuvat Metsäpoluntiellä alempana olevaan maastoon eikä tiellä ole edes ojia.

Katu on toimiva eikä kaipaa saneerauksen yhteydessä hulevesijärjestelmää. Hulevesiongelmia ei ole vaan kaikki hulevedet imeytetään maastoon. Kadulla ei ole eds ojia.

Kuva oikealla Metsäpolulta rankkasateen jäljiltä. Kaikki vedet imeytyvät maastoon eikä hulevesiongelmia ole. 



Viereinen kuva on Lähdekaivontieltä. Katu on saneerattu 2017, jolloin katu on pudotettu ”ränniksi” ja rakennettu täysin turha ja kallis hulevesijärjestelmä, jossa vedet kerätään turhaan hulevesijärjestelmään. 

Tässä kohdin soraharjun paksuus 32 metriä. Kallis ja haitallinen suunnitteluratkaisu. Saneeratusta tiestä on saatu samalla huonompi sekä kalliimpi käyttö- ja hoitokustannuksiltaan.  

Tornionmäessä vanha ratkaisu imeyttää vedet maastoon tulisi olla suunnitteluratkaisuna aina, kun se suinkin on mahdollista.








2 kommenttia:

  1. Hyvä Pekka!
    Tiepintojen nostamisella olisi vältytty monin paikoin hulevesijärjestelmän rakentamiselta.
    Hulevesimaksuista voi tulla joillekin pelkkä rahastusautomaatti.

    VastaaPoista
  2. Kuivalle kankaalle Salpausselän harjulle hulevesijärjestelmä.No,eikö enää muuta keksitä?Samaa tyyliä,kun Vantaalla,jossa untuvikot arkkitehdit suunnittelee mitä sattuu Oulusta saaduilla opeillaan.Maallikkokin ymmärtää,että kyllä Korpivaara on asiassa aivan oikeassa.Hölmöläisten touhulta kuulostaa minusta.

    VastaaPoista