keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Kehitetäänkö seiniä vai toimintaa?

Tuula Korhonen (17.12) kirjoitti oivallisesti, miten potilas on nykyisin paloiteltu hoito-osiin. Yhdellä käynnillä hoidetaan vain yksi vaiva, ei koko asiakasta.

Jostakin syystä Kouvolassa uskotaan, että tuollaista hoitoa voidaan muuttaa vasta kun saadaan Ratamon seinät. Todellisuudessa ensin pitäisi miettiä hoitoprosessit ja niiden kehittämistä voitaisiin tehdä koko ajan ja säästää rahaa. Korhosenkin esittämässä tapauksessa henkilön hoitaminen kokonaisuutena on halvempaa kuin nuo useat eri käynnit.

Toinen esimerkki on reseptihoitajat. Tein 18.2.2013 aloitteen reseptihoitajien kouluttamisesta. Jos tämä 5000 euroa per henkilö koulutus olisi aloitettu samana syksynä, niin tänä keväänä olisi valmistunut 30 lääkkeenmääräämisoikeuden omaavaa sairaanhoitajaa. Tänä syksynä toimintamalli olisi voitu ottaa käyttöön. Vuoden vaihteessa ei olisi tarvinnut ostaa kalliilla Attendolta POKSin lääkäripäivystystä. Nyt oli pakko, koska on 10-15 lääkärin vaje.

Lääkäripulaa olisi helpottanut myös tekemäni 3.2.2014 tekemäni aloite NOPSA-lääkärinvastaanotosta. En näe mitään syytä, miksi sitä ei olisi voitu pilotoida kahden lääkärin toimesta jo tänä syksynä ja vuoden vaihteessa tehdä tarvittavat parannukset toimintamalliin ja mahdollisesti laajentaa toimintaa. Tämähän on juuri sitä Ratamo-toimintaa, mitä halutaan, mutta se ei todellakaan vaadi niitä Ratamo-seiniä.

Ratamon osalta todellisten hoitoprosessien kehitys on ollut lähinnä idea-asteella eikä kehittämistä ole tehty. Kuitenkaan kehitystoimille ei olisi ollut mitään estettä. Vuodesta 2009 on tilattu erilaisia konsulttiselvityksiä ja haettu malli Hollannista. Mitä jos olisikin otettu suorittavaporras kehitystyöhön ja kehitetty toimintaa koko ajan? Olisi luotettu henkilöstön osaamiseen ja luotu Kouvola-malli?


Suurenna klikkaamalla kuvaa / KoSa 17.12.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti